Gebelik planlarken neler yapmalı??

Aslında bu konu özeldir, normalde yazmayacağımı düşünürdüm ama araştırdığımda o kadar basma kalıp yazılar çıktı ki karşıma, gerçek bir insanın fikirlerinin de paylaşılması gerektiğini düşündüm. Blog'lar o maksatla yok mu zaten :)

Öncelikle ilk hamilelik ve düşük deneyimimden sonra konu üzerine epey düşünmem gerekti.
O sıralar planlamıyorduk ve bir sürpriz olmuştu. Kendimi o kadar zor durumda hissetmiştim ki anlatamam... Yeni evlenmiştim ve eşimle evlenince gezmeyi düşündüğümüz, yapmayı düşündüğümüz her şey için engeldi hamilelik. Daha evime, kocama doymadan hemen bi çocuk odası hazırlamak, başbaşalığın son 9 ayında olduğunu bilmek hiç hoşuma gitmemişti. Arkadaşlarımızın çoğu bekardı ve düğünleriyle ilgili ne giysem düşüncelerim hemen flulaşıyordu. Hangi beğendiğim şeye girebilecektim ki....
Psikolojimin hazır olmaması mıydı sebep, istemeden "Allahım ben hazır değilim, bi yol göster" dualarım mıydı, çıkmak zorunda kaldığımız 16+16 saatlik hızlı git gel yaptığımız seyahat miydi, yoksa insanların beni rahatlatmak için söylediği "Sağlıklı olmayan bebeği vücut atar, sen kaygılanma, sağlıklı olsaydı zaten tutunurdu"lar mıydı bilmiyorum. 8. haftamın içindeyken karnımda hissettiğim garip his kaybolmuştu. Sonraki hafta doktora gittiğimde kalbinin durduğunu ve istersem kürtaj yapılması gerektiği, istemezsem doğal düşük yapacağımı söylediler. İyi ki kürtajı tercih etmişim çünkü benimle beraber gelen bir bayanın düşük yaparken çektiği acıyı görünce asla dayanamayacağımı anlamıştım.


Gelelim şimdiye;

Kendimizi artık anne baba olmaya hazır hissetmeye başladığımız dönem geldiğinde hamileliğin hayatımızı ani bir şekilde değiştirmesine sebep olmamak için önden bazı değişiklikler, hazırlıklar yapmak gerekiyor. Bunlar ne mi??

İçecekler

Sağlıklı yaşam, kilo verme kaygısı söz konusu olduğunda diyetinizde ilk kontrol edip gerekirse değiştirmeniz gereken alışkanlık içecekler. İçerisinde yapay tatlandırıcı veya şeker içeren içecekleri yavaş yavaş hayatımdan çıkardım. Hatta çaya iki tatlı kaşığı şeker atan ben şekersiz içmeye başladım. Annem bu şekilde kilo bile verebileceğimi düşünüyordu ama o konuda bi değişiklik olmadı :) 
Artık benim temel içeceklerim şekersiz çay, ayran ve maden suyu. Meyveli sodalarla kendinizi kandırmadan önce içindekiler kısmını mutlaka okuyun. Ben eğer sade içmek istemiyorsam churcill olarak içmeyi tercih ediyorum çünkü gerçek limonun suyu kullanılıyor.
Bu arada alkole değinmedim, ben zaten kullanmıyorum ve eminim ki hamile bir kişi zaten kesinlikle kullanmaması gerektiğini biliyordur...

Ayakkabı

Halk arasında en iyi bilinen şey hamileyken topuklu ayakkabı giyilmemesi gerektiğidir. Bunun bir çok sebebi var, onlara girmeyeceğim. Tabanı sizin için rahat olan, uygun yükseklikte ayakkabılarınız olsun. Dümdüz tabanlı babetleri sevmem ben, ki zaten en çok onlar bacaklarımı belimi ağrıtır. Her insan en rahat ettiği tabanı kendine göre belirleyebilir ama kendinizi "yüksek topukla da rahat yürüyorum ben" diye kandırmayın. Topuksuza geçince gerçek rahatlığın tadına varacaksınız :)



Check-up ve diş hekimi

Ülkemizde çok yaygın değil ama belli periyotlarda check-up yaptırmak ve diş hekimi ziyaretleri zaten gerekli. Ama gebelik planlıyorsanız illa yaptırın yazıyor her yerde. Benim eşim diş hekimi olduğu için panaromik çene filmimi çektirip her hangi bir müdahale gerekiyor mu diye kontrol etti ve evlendiğimiz günden bu güne tüm 20 yaş dişlerimi çekti :) Hamileliğin özellikle son dönemlerinde kanda yeterli kalsiyum olmaması durumunda bebek ihtiyacı olanı sizin kemik ve dişlerinizden çekiyor. Bu sebeple halk arasında bir çocuk bir diş götürür derler. Siz baştan bakımını yapın, beslenmeye özen gösterin. Loğusalıkta 9 ay beklettiğiniz diş hekimi randevularıyla uğraşmayın.

Fiziksel durum ve aktivite

Genel olarak zayıf denilecek bir insanım ama hayatımda hiç spor yapmadığım için selülitlerim ve çok belli olmayan duruş bozukluğum var ve güçsüz kaslara sahibim. Bunları düzenlemek için pilatese başladım. İncelme sıkılaşma ne zaman olacak bilemiyorum neticeye değil haticeye bakmayı düşünüyorum. Belki gözle görebileceğim bir değişiklik yaşayamacağım ama spor yapıyor olmanın huzurunu yaşıyorum.

Kozmetikler

Uzunca süredir paraben ve diğer zararlı kimyasallar içermeyen kozmetikleri kullanmaya çalışıyorum. Şimdi de yavaş yavaş organikleştirmeyi planlıyorum.

Folik asit ve Multivitamin

Hamilelik deyince artık herkesin aklına hemen folik asit geliyor. Gebelikten 1-3 ay önce başlanması ve ilk trimester boyunca devam edilmesi öneriliyor. Ben ara ara multivitamin kullanıyordum. Onun folik asit içeriği 0,2mg. Bayanların günlük ihtiyacı 0,4mg. Tabi gıdalardan da aldığımızı düşünürsek normal zaman için yeterli olabilir. Ama gebelik söz konusu olduğunda en az 0,4mg'lık tabletleri kullandırıyorlar. Eşim de sağ olsun doğum günümde Bemiks hediye etti :) içeriğinde 2-3mg folik asit var. Yani epey fazla. B vitaminleri vücutta depolanmayıp fazlası idrarla atıldığı için diyorum ki: "Fazla mal göz çıkarmaz :)))"

İşte böyle... Şimdi sıra nasip olan zamanı beklemeye geldi. Bunun için de yumurtlamanızı takip etmeniz hamile kalma olasılığınızı artıracaktır. Takip etmek için jinekoloji ve gebelik üzerine uzmanların hazırladığı sitelerde detaylı açıklamaları bulunan bazı yöntemleri kullanabilirsiniz. Ovulasyon testleri, bazal metabolizma ısısı, servikal mukus (vajina sıvısı yani) takibi ve takvim yöntemi gibi çeşitli yöntemler mevcut. Ben şimdilik adet takvimime göre tahmini olarak takip ediyorum. Bakalım, Allah ne zaman nasip ederse o zaman yaşayacağız istediğimizi...

Umarım dileyen hiç kimse mahrum kalmaz :)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kamp Tatilinde Yiyecek Saklama

İzmir Çevresindeki Kamp Alanları (2019)

Çocuklu Ailenin Kamp İhtiyaçları